11. maj. Mandag. 7 grader, lidt gråt og regnen truer og vinden er i nordøst.
Nattrissen var en kvinde og klokken var 01:54.
Jeg er oppe en tur klokken halvfire og halvseks. Der lægges kabaler, dem alle sammen og småblundes til klokken halv otte. Ritualerne påbegyndes og vi gør klar til en tur til Vadestedet.
Vi ruller ad sted i god tid og Aase når at cykle et kvarter inden John dukker op. De går de sædvanlige runder efter at Aase har nævnt for John at han var for hårdhændet ved hendes venstre arm for tre uger siden. Vi aftaler at der kommer en bandagist på onsdag, som måske kan gøre noget ved Aases venstre fod / ben så det ikke ’slasker’ så meget. Det skulle nok have været gjort for flere år siden, John.
Vi ruller bagefter en tur mod Gavnø i regnvejr og ser på kirsebærtræer inden vi forsætter til Karrebæksminde og lister ind og køber sild og røget ål hos Ditlevsen. På Figenvej gør vi så klar til en lidt udvidet frokost med øl og et par snapse til fiskene. Silden var gode, men den røgede ål skuffede mig enormt, da den smagte af konserveringsmidler og det gjorde krabbeklørsalaten også. Vi købte ikke en hel røget ål men ålestykker. Øv, siger jeg bare. Jeg lægger mig et par timer og småslumrer inden jeg igen får energi til at stå op og hvem kommer så, det gør Messi og hun spiser lidt og vi får en god halv times tid på sofaen, med snak og håndspålæggelse. Tror vist vi begge to har savnet kontakten. Så lister hun ud og spiser lidt samtidig med Fru Krage, inden hun lister ad sted ud i den lette regn.
Aase spiser en rugbrødsmad til aften og jeg springer helt over. Lidt tv flimrer over skærmen inden sengetid.

12. maj. Tirsdag. 10 grader, sol og skyer pryder himlen og den lette vind er i nordvest.
Nattrissen var en kvinde og klokken var 02:26.
Vi har købt nogle bleer med lidt ekstra ’kapacitet’ som et forsøg på at holde fruen ’tør’ helt til hun skal op. Ingen våd seng i dag.
Jeg slumrede i stolen foran fladskærmen, efter at have hjulpet fruen til køjs, og vågnede først ved et tiden. Sov så videre i sengen til klokken næsten seks. Lægger kabalerne og småslumrer til klokken lidt i otte. Ritualer indledes. Jeg beslutter at gå i fitnesslokalet for at komme på omgangshøjde igen. Har pjækket i fire dage. Aase går 12 runder og cykler så lidt til Giroen. Jeg sætter også og kigger lidt cykling, men jeg har det lidt svært med alle de kommentatorer / kloge hoveder der overanalyserer hele løbet. Hold nu kæft bare en gang imellem. Vi spiser kylling og flødekartofler samt syltede ananas og ferskner til dessert. Hos Naboen holder de fest, vi var advaret, da det er Laurits sidste skoledag. Musikken er megahøj, det er ikke underligt at vi har flere og flere personer med tinnitus i Danmark. Vi ser som så ofte, ’Jo Færre Jo Bedre’ inden sengetid.
13. maj. Onsdag. 7 grader, lidt gråt og den lette vind er i nordvest.
Nattrissen var en kvinde og klokken var 02:15.
Jeg hører trissen, men må først op klokken fire og klokken syv. Lægger kabaler og småslumrer til klokken halv otte. Vi har muligvis en tur til Vadestedet på programmet, hvis John har fået en aftale med en bandagist. Jeg ringer og forhører mig og det lykkedes ikke John at få den aftale. Vi må se i næste uge.
Ritualerne gennemføres og bagefter giver vi Aase noget strøm og hun cykler til Giroen mens hun spiser den ydmyge frokost. Undervejs lykkes det mig at udskifte vores brusestangsæt på toilettet med noget nyt som vi modtog fra Onkel Harald i dag. Mener så jeg nu har sat den nye vejrstation rigtigt op og flytter den ud på carporten. Den er ikke så avanceret som den forrige, men kostede så også kun det halve. Har forsøgt flere gange at får den dyre vejrstation i gang igen, men uden held. Messi møder op og får lidt spiseligt, men lister ud igen. Lidt cykling fra Italien og så spiser vi svenske kødboller med kartoffelmos og kødboller. Senere lader vi os underholde af ’Jo Færre Jo Bedre’ inden sengetid.
14. maj. Torsdag. Kristi Himmelfartsdag, med 1 grads varme, lidt sol og svag vind fra vest.
Nattrissen var en kvinde og klokken var 02:14.
Jeg hører trissen, men gider ikke stå op, men må alligevel op ved halvfemtiden og klokken syv.
Lægger kabaler og småslumrer inden jeg får taget mig sammen til at starte ritualerne. Så står den på en tur i fitnesslokalet en halv times tid inden fruen får lidt support til sine 12 runder med rollatoren inden frokosten indtages sammen med lidt cykling fra Italien. Jeg fodrer fuglene og vasker lidt.
Holder lidt lav profil og rydder lidt op hist op pist. Ser lidt Italiensk cykelløb inden vi spiser mørbrad i champignonflødesauce med et stykke chokolade som dessert. Ser den ene tv-avis for lige at få de sidste nyheder om dronning Magrethe, som har haft hjerteproblemer.
Lader derefter underholdningen tage over og pensionisterne ser som sædvanlig ’Jo Færre Jo Bedre’ inden sengetid.
15. maj. Fredag. 5 graders varme, let vind fra vest og solen skinner.
Nattrissen var en kvinde og klokken var 01:51.
Hører trissen, men slumrer videre til klokken kvart i tre, hvor en kort gåtur bliver aktuel. Går også en lille tur lidt i seks. Lægger kabaler og småslumrer til kvart i otte, hvor jeg sætter ritualerne på aktiv. Ruller en tur i Rema og køber som sædvanlig alt for meget. Hjemme igen og fruen går sine 12 runder med mig som eskorte, inden den ydmyge frokost og lidt cykling samt tv fra cykelløbet i Italien.
Jeg vasker og tørrer tøj i bedste stil og går så i fitnesslokalet i en god halv times tid. Så ser vi mere cykling fra Italien og vinderen i dag er vores danske ven Jonas Vingegård.
Vi spiser kartoffelsalat og frikadeller og der smutter et stykke chokolade ned som dessert.
Lidt underlødig underholdning inden sengetid.
16. maj. Lørdag. 8 graders varme, gråt og det truer med regn. Den lette vind er i vest.
Nattrissen var en ikke dansk mand og klokken var 01:30. Fruen ikke tilfreds.!
Hører krakkemutten og må op ved halvtretiden og lidt over fem.
Det er Willys fødselsdag og herfra lyder et trefoldigt hurra.
Har sovet aht. og afbrudt, så humøret kunne sgu godt være bedre. Lægger kabaler og småsover til ved godt halvottetiden. Starter langsomt ritualerne og vasker samt tørrer håndklæder med mere. Jeg har fået opgaven at reducere tre buketter til to og det forsøger jeg at få til at lykkes, selvom jeg bestemt ikke interesserer mig en dyt for blomster i vaser. Fruen får strøm samt en let frokost og bagefter cykler hun lidt til Giroen, mens jeg går i fitnesslokalet en god halv times tid. Ser lidt giro og får en kort snak med Leo. Aftensmaden er bøf i champignon flødesovs og kartofler i terninger. Fruen vasker op, eller rettere opvaskeren gør og så er der tv-aviser som ingen af os gider se eller høre. Jeg tegner lige et 2 måneders abonnement på Spotify, til halv pris. Hører altid Spotify når jeg er i fitnissen. Let underholdning til masserne inden sengetid.
17. maj. Søndag. 10 grader, solen skinner for det meste og den lette vind er i sydvest.
Nattrissen var en kvinde og klokken var 02:26.
Gik lidt sent i seng, men før midnat og er oppe en tur ved fem tiden. Lægger kabaler og blunder indtil ritualerne indledes lidt i otte. Ruller en tur i Rema efter nogle få nødvendighedsartikler, såsom en sixpack med Guldøl fra Tuborg samt en flaske Linie Akvavit. Det er dog ikke til egen konsumering, men en afskedsgave til John på Næstved Fysioterapi. Det er sidste gang at Aase får træning af ham, da han stopper ved månedens udgang efter eget valg, han bliver 67 år.
Aase skal for eftertiden trænes af Thomas, så må vi se hvordan det spænder af.
Jeg kaster mig over at slå græs på en søndag, godt Peter ikke er her mere, så havde jeg fået en balle. Vi havde den aftale, at vi som pensionister ikke måtte bruge weekender og helligdage til havearbejde.
Løber en tur med Dysonen mellem de to runder græsslåning, har kun et batteri, og det rækker ikke til hele plænen og for øvrigt har jeg det fint med en pause på den 1½ time det tager for batteriet at blive opladt. Vi spiser hurtigmad til aften. Vi ser begge den Klassiske Musikquiz inden sengetid.

