Ja, jeg kører stadig på Peugeot cyklen selvom
der er en revne i stellet. Eller rettere, det er første gang i år den kommer på
landevejen, for faktisk har jeg ’kørt’ på den hele vintersæsonen, men på
cykeltræneren.
Det er vist blevet nævnt tidligere, at selvom der køres på en træner, kan det
ikke tilnærmelsesvis give den træning som landevejen kan, og naturligvis heller
ikke den delvise friske luft, men er godt nok til at holde benene i gang.
Så lidt smørelse på kæden, lidt mere luft i dækkene, 100 psi, og en
reserveslange lægges i cykeltasken. På med tøjet, stadig det lidt vinterlige af
slagsen, da vinden er rimelig kold.
Dog er MTB skoene nu skiftet ud med sommerskoene, men har så to hold sokker på.
Vindbreaker jakken er skiftet ud med en tyk cykeltrøje og en tynd
overtrækstrøje. Så er sommerhandskerne kommet i brug og de nylig indkøbte
sommerbukser afprøves for første gang. De burdet ha’ været et nummer større, må
vist se at få smidt et par kilo. Jeg har også iført mig lange ben af samme
materiale som bukserne.
Computeren startes, og så kommer brevposten med en pakke. Ok, så må der startes
forfra. Når hen til hjørnet ved stamvejen. STOP, computeren strejker.
Bruger jo iPhonen som cykelcomputer og har startet Wahoo Fitness programmet,
men det kan umiddelbart ikke tælle kilometerne og tiden. Hmm, mangler vist
noget opsætning.
Starter Endomondo i stedet og så ruller det. Kan godt nok ikke se hvad hastigheden
er, men pyt, det et vist også bare en ændring af opsætningen.
Har ellers en mekanisk cykelcomputer monteret som reference, men den går helt
amok når den sidder ved siden af mobilen. Så det ene øjeblik vises der 86 km i
timen for i næste øjeblik at vise 13 km i timen.
Cyklen styres mod Østre Ringvej, for det er vist den nærmeste vej, hvis man
ønsker at nå Enø. Det er lidt mærkeligt at køre på raceren. Sammenlignet med
vintercyklen er den jo kun halvt så tung, og følgelig lettere at få op i fart,
så det bliver sikkert en hurtig tid i dag.
Vinden er godt nok i det forkerte hjørne, NØ, til en Enø tur, så jeg har
pivende medvind det meste af vejen indtil efter Bornakke bakken, og ved jo så
hvad der venter til hjemturen.
Efter kirken går det lidt nedad inden bakken mod Karrebæksminde, så farten
sættes op, og hov, hvad er nu det? På landevejen i højre side står minsandten
en uniformeret herre og kikker i en kamera lignede genstand.
Lidt længere fremme holder der et par kørertøjer som er viftet ind til siden.
Fartkontrol folkens. Det er et rigtig grimt sted, når man kommer i bil og
ruller ned af den stump bakke, farten når desværre nemt over de tilladte 50 km
i timen for de fleste. Jeg er dog langtfra i farezonen med mine beskedne 25 km
i timen, og er godt tilfreds med, ikke at være på cyklen med den store
hjælpemotor.
Ud og vende på p-pladsen på Enø, og så tilbage med lidt rygvind indtil der
svinges ind i alléen og det går mod kirken igen. Fartkontroller er ikke længere
til stede og jeg slæber mig mod Næstved, vel vidende at det nu er stiv modvind
næsten hele vejen til Figenvej. Solen har efterhånden lidt magt og selvom jeg
havde taget lidt lettere udrustning på, er det nu alligevel ved at være for
varmt.
Vel hjemme og cykeltøjet er sendt til vask, og jeg ser lige på data fra
cykelcomputeren, jo det ser da fornuftig nok ud. 21.3 km i timen i gennemsnit
er vel acceptabelt her først på sæsonen. Sammenligner på Endomondo med data for
den første tur på vintercyklen med samme destination for en lille måned siden.
Halløj du, gennemsnittet er nøjagtig det samme, dvs. at cykelskiftet ikke giver
det boost som man principielt burde forvente. Nå, men jeg er nok ikke så træt
denne gang..!