Selvom jeg faktisk har været på cyklen de
forrige par dage, smurte jeg alligevel kæden, fjernede små sten fra dækkene,
der var mange som følge af regnen i går, og pumpede så baghjulet med fodpumpen.
Det er næsten altid lidt af et tilfældigt valg, hvilken rute jeg vælger, og
ofte foretages valget i de sidste minutter inden starten. Havde Sandved i
tankerne i dag, og så over Bistrup hjem. Valgte så også Vestre og Øster Ringvej
som vejen til Fodsporet. Er i øjeblikket lidt negativ overfor bakken til
vandtårnet og mylderet omkring Herlufsholm Hallen.
Efter chikanerne ved Fodby synes benene at fungere fornuftigt, så allerede der,
ændrede jeg vendepunktet til Dalmose.
Trafikken på sporet var præget af det gode vejr samt at mange motionister har
fri.
Der var for eksempel, familien med de to mindste på de små cykler som slingrer
en del, og dem der har en 9-10 årig pige på inliners som løber mens hun skubber
barnevognen usikkert foran sig, og så er der jo bare dem som simpelthen ikke
hører cykelklokken, og ikke at forglemme, hundetosserne.
Dalmose er nået, og jeg runder lige reservatet, og holder en ultrakort pause
mens jeg renser drikkedunkens tud, lidt at drikke og så tilbage i retning
Næstved.
Undrede mig generelt lidt over at jeg i dag 4-5 gange mødte modkørende lige i
chikanerne, det sker ellers yderst sjældent.
Heste på sporet mødte jeg på min vej hjemad og så mødte jeg også veninden
mellem Fodby og Hyllinge, lige før gyllegården.
Ofte bliver jeg lidt træt nogle få km før Fodby, og har faktisk købt nogle energi
gel, til brug når krisen sætter ind, men har endnu ikke nået at få dem med på
turene.
Ringvejene bruges igen til hjemturen og efter Svingbroen går det sgu galt.
Baghjulet er blevet affjedret for en kort stund og lidt efter er der absolut
ingen affjedring, og det føles som kører jeg med fælgen direkte på asfalten.
Så det bliver til et stop for at skifte slange. Har altid to slanger med, en
helt ny, primært hvis jeg punkterer på vej ud, og en lettere brugt og lappet,
til hjem turen.
Først forsøgte jeg at bruge lynlappe sprayen, men WTF, jeg har vist sovet lidt
i timen, for der manglede omløberen til racerventilerne. Nå, så monteres en
gammel slange, troede jeg, men her var ventilen defekt, sidste udvej, i med den
nye slange og lidt luft, og så ad sted igen.
Ved opkørslen fra stamvejen til hjemmebasen, letter jeg normalt gumpen lidt fra
sadlen, for ikke at belasten hverken mig eller dæk og slange unødvendigt, men
var lidt sen i reaktionen, og da slangen jo ikke var pumpet så hårdt som
normalt, slog hjulet igennem, med det resultat, at slangen blev klemt, og
rigtig gættet, punkterede.
En ellers god og fornuftig, samt rimelig hurtig lun tur, på godt 56 km i tiden
2 timer og 25 minutter, blev jo skæmmet lidt, af alt det slangevrøvl.