09. marts. Mandag. 6 grader, gråt med regn og vinden er svag fra sydvest.
Har sovet en anelse bedre end foregående nat, som nærmest var en ren katastrofe.
Katten banker på ved halv sekstiden, så han har været ude det meste af natten.
Efter de sædvanlige morgenritualer ruller jeg mod Slagelse og undervejs bliver jeg ringet op af Tina fra sygehuset og hun spørger hvornår jeg kan være der, da Aase er noget urolig. Er fremme kvart i ti og øjensynlig falder Aase lidt til ro da hun ser mig, utroligt 😊. Så kommer Sebastian samt en hjælper og ’rusker’ lidt i Aase samt afprøver noget udstyr som elektrisk kan stimulere de efterhånden ’dovne’ muskler. Sebastian er rigtig god til at motivere Aase.
Ellers går dagen med at spise og sove, Aases dag altså, og jeg ser lidt tv og kører små 20 minutter på sygehusets  cykeltræner, den er nu ikke så ringe for en kortere tur.
Aase er en anelse konfus om eftermiddagen, men det skyldes formodentlig medicinen hun får for blærebetændelse, som er en ’sidegevinst’ når der bruges kateter.
Jeg ruller fra Slagelse i regnvejr da Aase skal spise aftensmad omkring halv seks og smutter undervejs indenfor hos Aldi på vej hjem.
Jeg modtages atter af Sorte som kommer ind og spiser inden han smutter ud igen.
En burgerbolle udgør aftenens måltid. Ser lidt film fra Netflix, men de har ikke mere at byde på efter 2 måneder. Sorte får lidt natmad og så lister han ind på sofaen og jeg til køjs.

10. marts. Tirsdag. 5 grader, gråt med en enkelt byge og vinden er let fra syd.
Sorte banker mig op omkring klokken to og vil ud. Jeg sover videre til halv seks. Lægger kabaler og den sorte mand kommer tilbage og indtager sin morgenmad og lister så ind på sofaen.
Jeg lister i bad og bagefter indtages min morgenmad, mens jeg forsøger at kommer på omgangshøjde med diverse informationer fra nær og fjern
Ruller mod Slagelse i regnvejr og når frem kort før klokken ti. Fysioterapeuterne er i gang med Aase da jeg ankommer, så jeg flygter lidt imens, vil ikke være skyld i at Aases fokus på genoptræningen flyttes til mig.
En halv time senere er Sebastian færdig og jeg går ind og sludrer med Aase. Hun er som altid træt oven på træningen. Hun slumrer lidt og jeg kommunikerer via SMS med Pia og Kenny.
Hen på eftermiddagen kommer Kenny på besøg og det er tydeligt at Aase er glad for at se ham. Vi ser lidt cykelløb fra Frankrig mens vi alle får en snak. Da Aase har spist aftensmad og har fået en ny seng ruller Kenny og jeg mod Næstved i regnvejr, det er jeg fandeme ikke glad for at køre i, når det er mørkt.
Pia ringer undervejs, men vi aftaler at jeg ringer til hende når jeg har nået Figenvej.
Sorte venter på mig og kommer ind og får nogle ordentlige portioner og han går så ud igen.
Ringer til Pia, som nævner at hun har været sammen med Pernille i weekenden, men at Pernille i dag er sendt hjem fra sin arbejdsplads for begyndende hoste og snot, dog uden feber. Pia tør ikke besøge Aase i morgen, for hun kan være smittet med Corona virus. Det er uhyre betænksomt at Pia først og fremmest at tage hensyn til Aases helbred og så må hun aflægge et besøg på en senere tidspunkt.
Jeg er ved at være kørt tom for energi, så nu stoppes skriveriet for i aften.

11. marts. Onsdag. 5 grader, solen skinner, du milde, og vinden er svag fra nordvest.
Katten vil ind ved halv sekstiden og jeg er vågen. Han får morgenmad og lægger sig i Aases værelse og sover til klokken halv otte hvor han får endnu en bid mad inden han går udenfor.
Jeg gør klar til en tur til Slagelse og det i solskin. Er fremme lidt i klokken 10 og Aase sidder oppe i en stol og virker dejlig frisk. Hun er i gang med dagens fysioterapi sammen med Malene. Lidt senere kommer sygehusets præst og slår en sludder af med Aase og sidst men ikke mindst kommer der en ergoterapeut som øver mund, tunge og kindøvelser. Så er fruen efterhånden godt stegt og efter frokosten hjælpes hun til køjs, hvor hun periodevis slumrer, mens vi ser cykling fra Frankrig. Er lidt spændt på hvornår de lukker det cykelløb ned pga. af Corona virussen.
Sidst på eftermiddagen skal Aase igennem lidt soignering inden aftensmaden og jeg får lov til at liste mod Næstved. Vi ses i morgen klokken 10, hvor vi sammen med afdelingens overlæge skal holde status på Aases situation inklusive den MR-scanning der blev foretaget i sidste uge. Ruller ind til LIDL på vej til Figenvej og køber lidt overlevelseskost.
Sorte venter som sædvanlig på min ankomst og kommer med ind og får lidt spiseligt inden han atter lister ud.
Ringer først til Helle og så til Kenny og sidst til Pia. Så er telefonen ved at være flad for strøm og det er jeg også.
Snupper en veganerburger og sætter mig og ser dagens briefing omkring Corona virussen. Til min skræk informeres der om at man ikke længere bør komme på besøg på sygehusene, men vente foreløbig 14 dage. Det er sgu ikke det bedst valgte tidspunkt at komme med den udmelding, da Kenny og jeg jo har aftalen med afdelingens overlæge. Aftaler med Kenny at jeg ringer til afdelingen i morgen for at høre om mødet kan holdes som videokonference, eller.????
Ringer også til Anette og Peter for at fortælle at de ikke skal besøge Aase lige pt. Vi er jo alle sammen i den alder og med et helbred som ikke så godt tåler en gang ondskabsfuld virus
Sorte er gået udenfor til natten.

12. marts. Torsdag. 6 grader, himlen er blå i perioder, men skæmmes lidt af store mørke skyer med byger. Vinden er hård fra sydvest og der trues med vindstød af orkanstyrke.
Sorte banker mig op ved to tiden og vi sover så til klokken halv seks. Hvor katten går ud og jeg slapper lidt inden badet.
Ringer til afdelingen hvor Aase er indlagt og får at vide at mødet med Jesper læge, er aflyst og han ringer i stedet til mig omkring klokken ti. Men aftaler og tider er noget flydende på et sygehus, umiddelbart betragtet.
Nå, Monica ringer til mig og det er en kvinde af anden etnisk herkomst end dansk, men hun er forståelig og vi får lige en snak omkring Aases MR-scanning, med mere.
MR-scanningen bekræfter detaljeret hvad CT scanningen viste og Aase har haft en blødning i hjernen, flere steder fra, men blødningen ophørte efter rimelig kort tid. Dvs. det bløder ikke mere. Desværre har hun fået en urinvejsinfektion, som behandles med antibiotika. Vi må gerne besøge Aase, hvis vi ellers ikke fejler noget. Det gør vi / jeg så i morgen. Har informeret Kenny, Helle og Pia. Ser lidt cykling fra Frankrig.
Det generer mig aht. at vi ikke har besøgt Aase.
Katten har befundet sig godt i dag, han har sovet siden i morges inde på sengen i Aases værelse.
Han får lidt aftensmad og går så udenfor gennem vinduet i badeværelset.
Ser en eller anden SciFi film, men der er ikke rigtig drev i den, så resten gemmes til i morgen.

13. marts. Fredag. 5 grader, lidt gråt og vinden er frisk fra sydvest.
Den sorte mand banker på vinduet ved godt 4tiden og bliver lukket ind til en slummer på sofaen.
Lægger kabalerne og jeg slumrer så også lidt. Mobilen tages i brug og jeg får en morgen snak med Kenny omkring besøg hos mor, er i syv sind om det nu er tilrådeligt.!
Ringer til afdelingen hvor Aase er indlagt og de vender tilbage efter en stuegang midt på formiddagen.
Bodil B. L. ringer og hører til Aase og fortæller lidt om hvorledes hendes 102årige mor har det, også med virustruslen hængende frit i luften.
Synes jeg er sat lidt på holdt og har det fandeme ikke godt med det.
Der ringes fra Slagelse Sygehus, (Lisbeth?) hvor det forventes at Aase skal flyttes til et rehabiliteringscenter i Næstved, men endnu ikke CNN. Det vides ikke pt. hvornår. Da hun stadig har urinvejsinfektion er det lidt af en udfordring, hvis hun skal flytte. Afdelingen hvor Aase er indlagt skal inddrages til at fungere som isolation for eventuelle corona tilfælde, hvilket betyder at Aase og resten af afdelingen flyttes til et ældre afsnit af sygehuset på Fælledvej 11. anden sal.
Jeg kører til Slagelse. Pernille ringer og orienterer mig omkring MR-skanningen og det vi har erfaret stemmer overens med Pernilles uddybning, tak Pernille. Jeg får en snak med Aase, som er ved rimelig godt mod, men lidt stresset over hvad der skal foregå. Ved frokosttid glemmer personalet at komme med medicin og mad og jeg må ha’ fat i dem, hvilket medfører at et par ansatte toppes over situationen. Hun får så mad og medicin, men der mangler at blive givet antibiotika via drop.
Efter godt et par timer ruller jeg atter mod Næstved, med en stigende utilfredshed omkring Slagelse sygehus.
Kenny har bestilt varer via Coop og de forventes leveret i løbet af aftenen. Da det ankommer mangler der en del varer, amatører, og Kenny går i Kvickly og henter de manglende varer, det var jo netop turen i supermarkedet vi ville undgå.
Sætter mig med aftensmaden og hører vores Statsminister Mette Fredriksen blandt andet at fortæller at flyvning til og fra Danmark skal begrænses kraftigt, samt at Danmark lukker grænserne mod vores nabolande.
Forsøger at se en film, men tankerne flyver lidt, så det kniber med at holde fokus på handlingen.
Går til køjs og katten kommer ind og lægger sig på sofaen.

14. marts. Lørdag. Minus 3 grader, klar blå himmel og vinden er svag fra syd.
Sorte vi ud på et tidspunkt, kan ikke huske hvornår, men han kommer og vil ind meget kort tid efter. Han sover videre på sofaen. Er vågen ved firetiden og atter render tankerne med mig for en stund. Lægger kabaler og forsøger at slumre et par timer mere.
Står op og kører på tanken for at købe brændstof til Toyotaen. En liter benzin koster godt 9 kr.
Når jeg analyserer bilens køreregnskab kører den sgu mellem 15 og 16 km pr. liter benzin på turene til og fra Slagelse.
Taler med Slagelse sygehus og Aase flyttes inden frokost og at vi ikke må være to på stuen ad gangen, når vi kommer. Det rene vrøvl, men vi er jo nok nød til at overholde de midlertidige restriktive regler.
Får en sludder med Kenny via mobilen og vi aftaler at rulle til Aase ved 12tiden.
Vel ankommet og det nye domicil er fundet og der hersker kaos pga. af flytningen, men vi finder mor og må så skiftevis besøge hende da vi jo stadig kun må være en besøgende på værelset ad gangen. Heller ikke i forrummet må man være og der kommer en kvinde af anden etnisk herkomst som påstår hun er afdelingssygeplejersker og beder mig gå ned i forhallen. Nu rabler det vist for tumperne.
Vi bliver dog hos Aase skiftevis indtil det bliver tid til aftensmaden på afdelingen.
Ruller til Næstved og Kenny giver en bøf og vi snupper et glas meget velsmagende Barolo fra 2014 sponsoreret af Pia og Kurt i anledning af jeg blev 75 år for længe siden.
Katten venter hjemme og han får en bid at spise inden han atter sniger sig udenfor.
Sætter mig for at se Barnaby, men taber tråden flere gange og går over til en film på Netflix, men den er for elendig. Går til køjs og det gør katten også.

15. marts. Søndag. 4 grader, gråt og blæsende fra sydvest.
Sorte vil ud ved 4tiden og jeg slumrer lidt uroligt videre. Lægger kabalerne og står så op og katten vender tilbage.
Efter morgenmad og bad, henter jeg Kenny og vi ruller til Slagelse. Vi må jo ikke være to på stuen pga. corona, så Kenny går først op og ser til Aase. Vi skifter så ca. hver halve time. Aase har det rimeligt og har sovet godt.  Kenny sætter Mofibo op på mobilen så hun kan høre lydbøger. Midt på eftermiddagen drager Kenny med bussen til Næstved og jeg bliver nogle timer mere, Da Aase når til aftensmaden ruller jeg mod Hvedevænget for lige at bytte nogle varer vi har købt via Coop. For øvrigt har vi opnået at få særstatus på afdelingen, vores besøgstid er uden 1 times begrænsningen.
Ser Rick Stein på besøg i Frankrig og kan så ikke holde mig vågen længere. Det kan katten imidlertid, holde mig vågen altså, for han vil have mad og vil gå ud og ind flere gange. Han bliver så ude da jeg går til køjs.

Lidt statistik omkring vejret på Figenvej.

ÅrstalUde temp.Regn i mm.Vindstyrke km/tVindretningLufttryk
20207,12,81,9SV1002,3
20141,71,42,3SSØ1017,7
2013Ej måltEj måltEj måltEj måltEj målt
Gsn.3,813,52,1XXX1011,4

Tabellen sammenligner vejrdata fra i år med samme uge i de foregående år. Normalt målt om mandagen. Vejrdata