Selvom vejret ikke var noget at råbe hurra for på denne
fredag, pumpede jeg alligevel Kennys Specialized, og drog mod Fodsporet.
Cykelstien på Østre Ringvej er noget forulempet lige pt., på grund af mit hadeobjekt
omfartsvej, så jeg måtte over Sadam broen for at benytte cykelstien i venstre
side, og så over ringvejen igen, det er sgu med livet som indsats, for at kunne
benytte tunellen til Køgevej.
Fodsporets vejsider er øjensynlig blevet klippet, hvilket naturligvis er ganske
rart, det havde dog været rigtig godt, hvis nogen så efterfølgende havde gidet
feje sporet også, men nej.
Undervejs fløj der en stor fugl, en grib? oven over mig et halvt hundrede
meter, så jeg følte mig foranlediget til at råbe at jeg kun var gammel og ikke
noget ådsel.
Nå, måske det snarere var en musvåge.
Målet i dag var lidt flydende, da jeg ikke rigtig vidste hvor benene var, efter
gåturen for et par dage siden.
Jeg har efterhånden fastsat nogle målepunkter på ruten, og så vurdere hvor
langt benene kan række. Første punkt er Fodby, det går fint endnu, andet punkt
er så Sandved, tager vist Dalmose med. Så en pause med chokoladebaren i abe parken,
ups, næh, nej, ikke chokolade, men banan som både lugtede og smagte som jeg tror
Danalim smager. Nå, ingen brok, har jo selv købt dem.
Da jeg var ved at gøre mig klar til afgang, kunne jeg høre nogle gæs, det viste
sig at være et par ældre tøser på racercykler, som simpelthen skræppede
uafbrudt og gjorde miner til at slå sig ned i anlægget, så jeg flygtede i hast
mod Næstved igen.
Nogle få hundrede meter fra Dalmose svinger sporet jo til højre mod Skælskør,
og oven på det velnærende måltid lim, vovede jeg at rulle den vej. Kunne vel klare
de 3 km til Sønder Bjerge og se om det var muligt at finde den gamle jernbane
station.
Gjorde holdt ved informationstavlen og bemærke at de minsandten havde fået
rettet skiltet til 3 km. hvor der før stod 7 km til Dalmose, så der kommer
altså andre mennesker på den strækning.
Fandt stationen, men i en rædsom stand, så jeg rullede videre mod Tjæreby som
befandt sig ca. 4 km. længere fremme, ad et Fodspor hvor jeg tror at der var
sparet en del på grundlaget, da det var som at køre på et gammeldags vaskebræt
en 2-3 km. Desværre er der heller ikke ret langt mellem chikanerne og de
krydsende veje på den strækning, og så flankeres sporet, på en stor del af
strækningen, af et par grøfte hvorfra der kommer en ulidelig stank af l…
Når jeg nu var nået ned omkring Tjæreby, kunne jeg nok lige klare det sidste
stykke til Skælskør. Jeg måtte så passere Skælskør landevejen, og pas lige på,
her er sgu trafik og ingen tunnel, slap dog over i god behold, også på
hjemturen, men der køres altså stærkt på den strækning, har jeg hørt..! Lidt
længere fremme skal også vejen til Stigsnæs passeres, så vågn op…!
Nåede så endestationen for Fodsporet, efter endnu en vej passage, lidt brat
synes jeg nok, og ved en uhyre hæslig, udbrændt og faldefærdig bygning. Den
gamle station måske? burde vist jævnes med jorden.
I det hele taget er strækningen fra Sønder Bjerge til Skælskør ikke særlig
charmerende, området virker i den grad kedeligt og forsømt.
Så skal benene stå sin prøve, vi skal hjemad folkens, havde brugt små 2 timer
for at nå Skælskør, og hjemturen er normalt lidt hurtigere at køre. Måske det
går lidt mere nedad, men det gør det jo normalt også med energien…..!
Holdt en kort pause og indtog endnu en tube lim samt en cola, ved Sandved station.
Ellers ligner resten af turen til Figenvej sig selv.
Persongalleriet i dag: Et par hundetosser, ægteparret Senilius & Dementova
som står midt i chikanen, samt ”veninden i sort”, som skulede noget olmt da jeg
passerede hende, har hun mon læst min blog…?
Benene holdt bedre end forventet, og 78,5 km blev indsat på kørselsregnskabet.
Billederne burde vise: Info tavlen ved Sønder Bjerge, den hæslige bygning ved
endestationen i Skælskør, og så cykeltossen jeg forfølges af.